Законом «Про судоустрій і статус суддів» не передбачено жодних підстав для звільнення суддів, у яких закінчився випробувальний 5-річний термін і які отримали рекомендацію Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Звільнення їх у спосіб, який пропонує Голова Верховної Ради Володимир Гройсман, обгрунтоване тільки певними політичними мотивами. Це при тому, що Венеціанська комісія радить виключити можливість політичного тиску на суддів.
13 травня минулого року в мене закінчився 5-річний строк перебування на посаді (я був призначений
указом Президента від 13.05.2009). 26 березня 2014-го Вища кваліфікаційна комісія суддів надала рекомендацію для обрання мене безстроково. Протягом усіх 5 років у мене було велике навантаження. Та при цьому скасовано тільки 2 вироки та 8 рішень (у цивільних справах). Не маю стягнень, до дисциплінарної відповідальності не притягувався. Не розумію, чому з 13 травня 2014-го позбавлений права на працю, а з 27 вересня 2015 року (після закінчення 6-місячного прикріплення до суду в іншій місцевості у зв’язку з проведенням АТО) — права на отримання винагороди.
У травні цього року 150 суддів були обрані безстроково. Тоді ж у Верховній Раді перебували й подання ВККС щодо обрання безстроково мене та ще приблизно 400 суддів. За яким принципом суддів поділили на дві групи, за якими критеріями одні були обрані безстроково, а інших хочуть позбавити роботи — невідомо.
Суть стратегії
Складається враження, що головна ідея реформ — «розібратися як слід та покарати кого-небудь», тобто звільнити всіх і набрати нових суддів шляхом прозорого конкурсу. На мій погляд, у ВР забувають, що це законодавчий орган і його основне
призначення — законотворча діяльність (упорядкування законів, усунення прогалин у законодавстві), а не нехтування законами.
Дуже просто відзвітувати суспільству: ось ми провели реформи, звільнили всіх суддів-корупціонерів та швидко набираємо нових за прозорим конкурсом (нібито раніше він був непрозорим!). Але ж проводити справжні реформи набагато складніше: це тривала і копітка праця щодо розроблення нових законів, приведення їх у відповідність до міжнародних та європейських вимог, усунення суперечностей та можливостей використання їх у корупційних цілях.
Стратегія реформування судової системи повинна полягати в усуненні в законодавстві можливості неправильного його застосування, неправомірного збагачення, корупційних схем.
Необхідні зміни
Жодних законних підстав для необрання суддів безстроково немає. Суть пропозиції спікера полягає тільки у звільненні 547 посад та створенні ілюзії очищення судової системи, в застосуванні колективної відповідальності. Але ж неможливо за допомогою дискримінації, несправедливості
побудувати незалежну судову систему та демократичну державу.
Як проходити кваліфоцінювання суддям, матеріали про обрання безстроково яких перебувають у ВР, невідомо. Звісно, ні я та, вважаю, ніхто із 547 суддів не проти того, щоб пройти оцінювання. Але для цього потрібно вносити зміни до закону та передбачити процедуру.
Що стосується 547 суддів, які чекають обрання безстроково, то ВР за весь цей час не зробила нічогісінько. Не викликали претендентів на засідання профільного комітету, не дослідили жодного досьє, не поставили запитань, не зробили відповідних висновків щодо здатності здійснювати правосуддя. Дуже просто безпідставно звинуватити всіх суддів, шаленим галасом у засобах масової інформації зробити з них ворогів суспільства.
Це при тому, що рівень довіри до Феміди, про який говорять високопосадовці, не відповідає дійсності. Показник 3—5% наводиться без будь-яких досліджень, котрі мали б проводитися в усіх судах. Рівень довіри до судів серед тих осіб, які зверталися до нього, — 40—50%. Це всім відомо. Але як же без ворога?!
Вихід із ситуації
Усі державні інститути повинні працювати у встановленому законом порядку. Так, 547 суддів мають бути обрані ВР безстроково шляхом дослідження досьє кожного судді, його якості роботи, показників розгляду справ, кількості скарг, наявності чи відсутності дисциплінарних стягнень, ретельного вивчення біографії, статків тощо. Народні обранці не повинні забувати, що 547 суддів це не безликий натовп. Кожний суддя — особистість, державний службовець, який від імені держави, високим «Іменем України» виносив рішення не в одній сотні справ.
Якщо ВР вирішить, що неможливо обрати суддів безстроково без кваліфоцінювання, то так і буде. Змінюйте закон «Про судоустрій і статус суддів», доповнюйте його нормою про необхідність кваліфоцінювання для тих суддів, які його не проходили, повертайте матеріали до ВККС. Комісія проведе оцінювання та знову направить до парламенту матеріали для обрання безстроково відповідних суддів.
Є інший шлях: обрати суддів безстроково, прописавши в законі: суддя, обраний безстроково, не може приступити до виконання своїх обов’язків
доти, доки не пройде оцінювання. А за його результатами вже вирішувати: допускати до роботи чи звільнити у зв’язку з невідповідністю займаній посаді.